پنجشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۳

در دیدار مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان و رئیس دانشگاه قم عنوان شد؛

لزوم همکاری دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی جهت اجرای راهبردهای سند ملی خواندن در استان قم

لزوم همکاری دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی جهت اجرای راهبردهای سند ملی خواندن در استان قم

در دیدار مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم و رئیس دانشگاه قم بر همکاری دستگاه های فرهنگی و اجرایی جهت اجرای راهبرد های سند ملی خواندن در استان تأکید شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، مهدی توکلیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم با هدف تبادل دیدگاه پیرامون سند ملی خواندن و ترویج مطالعه مفید با احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم و  دیدار و گفتگو کرد.

این دیدار با حضور جمعی از کارشناسان اداره کل کتابخانه های عمومی استان و همچنین مهدی محمدی، عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی و مدیر روابط عمومی دانشگاه قم؛ علی سعیدی،​ معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه قم؛ یعقوب نوروزی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه قم در محل سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه قم برگزار شد.

لزوم همکاری دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی جهت اجرای راهبردهای سند ملی خواندن در استان قم

سند ملی خواندن، فرصت مغتنمی برای متولیان و دغدغه مندان حوزه کتاب و کتابخوانی است

احمد حسین شریفی، رئیس دانشگاه قم در این دیدار گفت: دین اسلام با خواندن شروع شده و خداوند در کتاب آسمانی ما قرآن، به قلم و کتاب قسم خورده است.

وی در ادامه افزود: یکی از محورهای اصلی دین اسلام کشور ما ایران بوده است و در حال حاضر نیز ایران قطب حیات دوباره اسلام است؛ از همین جهت ترویج و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه ما باید نسبت به وضعیت فعلی بهبود پیدا کند.

حجت الاسلام شریفی تأکید کرد: فرهنگ رایج ما ایرانیان، فرهنگ شفاهی است و فرهنگ نوشتن و خواندن کمتر رواج دارد که متأسفانه در بسیاری از موارد نیز همین موضوع سبب انحرافات و فریب ها می شود.

 وی پیرامون سند ملی خواندن اظهار داشت: خوشبختانه این سند به عنوان آخرین سند ابلاغی رئیس جمهور شهید اکنون فرصت مغتنمی برای متولیان و دغدغه مندان حوزه خواندن ایجاد کرده و دانشگاه قم نیز گام برداشتن در جهت شش هدف کلیدی این سند را وظیفه خود می‌داند.

رئیس دانشگاه قم همچنین اظهار داشت: این سند راهبردهای بسیار مؤثری در جهت فرهنگ سازی خواندن در جامعه ارائه کرده که در نهایت می تواند خواندن را به عنوان یک فضیلت در جامعه تحکیم کند.

وی پیرامون راهکارهای عملی اجرای سند ملی خواندن نیز گفت: باید اتاق فکری با محوریت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و حضور دستگاه های مرتبط که نام آنها در سند ذکر شده در استان و نیز دغدغه مندان حوزه فرهنگ خواندن داشته باشیم که دانشگاه قم برای این کار آمادگی لازم را دارد.

حجت الاسلام شریفی در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاه قم با استفاده از ظرفیت های موجود آموزش عالی در حوزه های فرهنگی، ترویج مهارت و لذت خواندن و پژوهش های حوزه خواندن با همه توان تلاش خود را در جهت اجرای این سند ارزشمند به کار خواهد گرفت و آمادگی لازم را جهت گسترش همکاری های فرهنگی با نهاد کتابخانه‌های عمومی دارد.

برگزاری نشست های مشترک فرهنگی در هفته دفاع مقدس و هفته کتاب

مهدی محمدی، عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی و مدیر روابط عمومی دانشگاه قم نیز در این دیدار گفت: در جهت گسترش همکاری های فرهنگی و عملیاتی شدن این سند، پیشنهاد می کنم به عنوان اولین گام در هفته دفاع مقدس و با همکاری کتابخانه مرکزی دانشگاه قم که یکی از غنی ترین مجموعه های ثبت شده در حوزه دفاع مقدس را دارد و اداره کل کتابخانه های عمومی استان، نشست های مشترکی را در حوزه دفاع مقدس ویژه دانشجویان برگزار کنیم.

وی همچنین اضافه کرد: هفته کتاب نیز دیگر مناسبتی است که می توان با همکاری انجمن های علمی دانشجویی فعال دانشگاه و محوریت کتابخانه های عمومی، نشست های فرهنگی در حوزه کتاب و کتابخوانی برگزار کرد.

فعالیت فرهنگی دانشگاه با محوریت دانشجویان انجام می شود

علی سعیدی،​ معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه قم در این دیدار گفت: فعالیت های فرهنگی حوزه کتاب و کتابخوانی دانشگاه با محوریت دانشجویان و در قالب انجمن ها و کانون های دانشگاه انجام می شود.

وی افزود: کانون کتابخوانی دانشگاه نیز راه اندازی شده که در این کانون تلاش می شود با توجه به نظرسنجی انجام شده از دانشجویان که بر اساس آن هر دانشجو بین ۲ تا ۳ ساعت در روز وقت آزاد دارد، با ترغیب دانشجویان به مطالعه و گفتگو پیرامون کتاب و در اختیار قرار دادن کتاب ها در محیط خوابگاه از این اوقات فراغت دانشجویان در جهت مطالعه کتاب استفاده شود که خوشبختانه با استقبال خوبی نیز مواجه شده است.

توجه به تنوع کاربران در طراحی خدمات خواندن

یعقوب نوروزی، معاون پژوهشی دانشگاه قم نیز در این دیدار گفت: کتابخانه عمومی با طیف وسیعی از افراد مرتبط است که شناسایی افراد، نیازها و طراحی خدمات ویژه آن ها بسیار اهمیت دارد و در حوزه خواندن نیز باید به تنوع ذائقه های مخاطبان توجه شود.

وی همچنین تصریح کرد: جنس فعالیت در حوزه کتاب و کتابخوانی به گونه ای است که نیازمند افراد دغدغه مند و علاقه مند بوده و خوشبختانه نهاد کتابخانه های عمومی کشور با استخدام کتابداران علاقه‌مند، جهادی و با دانش در سال های اخیر پیشرفت های خوبی در حوزه ترویج و توسعه کتاب و کتابخوانی داشته است.

استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم همچنین پیرامون سند ملی خواندن نیز اظهار داشت: سند، نقشه راه است و زمانی اثر آن در جامعه مشخص می شود که توسط متولیان آن در حوزه های مختلف عملیاتی و کاربردی شود که امیدواریم خدمات هدفمندی در راستای این سند در کتابخانه های عمومی طراحی و اجرا شود.

لزوم همکاری دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی جهت اجرای راهبردهای سند ملی خواندن در استان قم

تقویت کتابخانه های عمومی کشور با نگاه ویژه رئیس جمهور شهید

مهدی توکلیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم نیز در این نشست گفت: فعالیت کتابخانه های عمومی در سال های اخیر به واسطه تغییر رویکرد مدیریتی کتابخانه ها از سالن قرائت خانه به پایگاه های فرهنگی، آموزشی و اجتماعی و نیز حمایت ویژه شهید رئیسی و جناب آقای قالیباف، رئیس محترم مجلس با حضور در جمع کتابداران در هفته کتاب و حمایت از توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی، متحول شده است. یکی از اقدامات، ابلاغ سند ملی خواندن توسط رئیس جمهور شهید بوده است.

وی افزود: با توجه به نگاه ویژه دانشگاه قم و حضور اساتید برجسته علم اطلاعات و دانش شناسی در این دانشگاه، امیدواریم که سند ملی خواندن با محوریت و پیشتازی دانشگاه قم اجرایی شود.

توکلیان همچنین تصریح کرد: سیزدهمین دوره جشنواره ملی کتابخوانی رضوی به عنوان یکی از بزرگترین جشنواره های کتابخوانی در حال برگزاری است که با توجه به تنوع فرهنگی و هنری، شرکت در این جشنواره می تواند زمینه مناسبی جهت گسترش همکاری های فرهنگی دانشگاه قم و کتابخانه های عمومی استان باشد.  

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم در این دیدار همچنین بر اجرای پویش های مشترک کتابخوانی با همکاری کتابخانه های عمومی، دانشگاه قم و انتشارات ها و مجموعه های فرهنگی استان تأکید کرد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
3 + 2 =